Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

ΙΣΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ του Νίκου Φίλη*

 


Δεν είναι σωστό κάθε επίσκεψη Τούρκου αξιωματούχου στην Ελλάδα να γίνεται αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης, όπως επιδιώκει η παρούσα κυβέρνηση. Μιλούσα προ ολίγου (31/5/2021) στο Οpen TV, όπου η υφυπουργός κα Βούλτεψη ξεκίνησε την τοποθέτησή της μιλώντας... για τον ΣΥΡΙΖΑ.

Το θέμα της μειονότητας έχει καθοριστεί από τη Λωζάνη: μουσουλμανική, με καταγωγή τουρκική, πομακική, ρομά. Κάτι που έχει διαχρονικά δεχτεί το ελληνικό κράτος. Έχει δικαιώματα αυτή η μειονότητα; Βεβαίως και έχει, όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες. Τα απολάμβανε πάντοτε; Δυστυχώς όχι. Επί μακρόν, το ελληνικό κράτος δεν αντιμετώπιζε ισότιμα τη μειονότητα. Προέκυπτε έτσι μονίμως ένα πολιτικό πρόβλημα που επιχειρούσε να αξιοποιήσει η Τουρκία.
Έχουν γίνει βήματα τελευταία; Πολλά! Θυμίζω ότι το Γενάρη 1990, μετά το πογκρόμ κατά καταστημάτων μουσουλμάνων στην Κομοτηνή, συγκλήθηκε η περίφημη σύσκεψη υπό τον τότε πρωθυπουργό Ξ. Ζολώτα, όπου οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί (Μητσοτάκης, Παπανδρέου, Φλωράκης) συναποφάσισαν την άρση των διοικητικών μέτρων που εμπόδιζαν την ισονομία. Κάτι που δεν παραδέχονταν ως τότε τα μεγάλα κόμματα, τα περισσότερα ΜΜΕ, πολιτικοί αναλυτές, που συμφωνούσαν ότι «δεν τρέχει τίποτα στραβό στη Θράκη με την πολιτική του ελληνικού κράτους».
Εκείνη η σύσκεψη έβαλε τα θεμέλια για ισονομία -και ακολούθησαν πολλές κινήσεις: πχ. ο Γ. Αρσένης ως υπουργός Άμυνας ξήλωσε τις μπάρες της ντροπής -ένα εσωτερικό σύνορο στην χώρα, χωρίς όμοιο στην Ευρώπη. Αντέδρασαν οι εθνικιστές! Ο Γ. Παπανδρέου ως υπουργός Παιδείας καθιέρωσε το ειδικό ποσοστό εισόδου παιδιών της μειονότητας στα ελληνικά πανεπιστήμια, για να μην σπουδάζουν ομαδικά στην Τουρκία. Νέες αντιδράσεις!
Και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έκανε πολλά βήματα, όπως η ίδρυση τμήματος μουσουλμανικών σπουδών στο ΑΠΘ, η αναγνώριση των δικαιωμάτων των γυναικών με την αλλαγή διατάξεων του οικογενειακού δικαίου της Σαρία, το πιλοτικό πρόγραμμα που προέβλεπε την αξιοποίηση της μητρικής γλώσσας στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της παρουσίας στην τάξη, πλάι στην ή στον νηπιαγωγό, βοηθού νηπιαγωγού που να προέρχεται από τη μειονότητα και να γνωρίζει τη μητρική γλώσσα των παιδιών (τουρκική, πομακική, ρομά). Απαραίτητο, από τη στιγμή που τα παιδιά των τεσσάρων και πέντε ετών που ζουν σε αμιγείς οικισμούς δεν γνωρίζουν να πουν στα ελληνικά ούτε καλημέρα. Ξανά αντιδράσεις για να μην προχωρήσει η εφαρμογή του μέτρου, που έφτασαν μάλιστα σε λευκές απεργίες εκπαιδευτικών. Δυστυχώς, το διέκοψε η κυβέρνηση ΝΔ.
Υπάρχουν πολλά βήματα και δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν ακόμα στη Θράκη, για να ενισχυθεί και να παγιωθεί η ισονομία. Αν δεν ήταν υπαρκτά τα προβλήματα εξάλλου, δεν θα είχε συσταθεί η Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης από το κοινοβούλιο, που συζητά όλα τα προβλήματα. Πρέπει να γίνει κατανοητό: μόνο η ισονομία μπορεί να προστατεύσει την Ελλάδα και όλους τους Έλληνες πολίτες. Όσο για τους εθνικιστές, πάντα θα επιχειρούν να σαμποτάρουν τα θετικά βήματα και να σπέρνουν διχασμό και μίσος. Καθήκον δικό μας είναι να τολμάμε και να προχωράμε. Δεν θα τους αφήσουμε να θέτουν σε κίνδυνο την ειρήνη, τη δημοκρατία και τα κατεκτημένα κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα των πολιτών, ανεξαρτήτως καταγωγής, θρησκείας, φύλου, σεξουαλικής προτίμησης κλπ.
Η βελτίωση της θέσης των Ελλήνων μειονοτικών πολιτών, είναι εσωτερικό θέμα της Ελληνικής Δημοκρατίας. Τι νόημα έχει να επιτηρεί τη Θράκη, το υπουργείο Εξωτερικών; Βεβαίως, η εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων βοηθάει στην εμπέδωση των δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων στη Θράκη.

*βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Παιδείας

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου